Saturday, April 09, 2005

Brev 1137 till Alb Bonnier den 19 okt 1885

"Grez den 19 Oktober 85.

Bäste Herr Bonnier!

Den förfärliga hösten, kyla, rum utan eldstad, smuts försatte mig i komplett overksamhet och röck mig ur stämningen när jag satte mig till Sommarminnena, som började så vackert. För att hålla fingerna varma skref jag igen på Societeten som jag vill af många skäl utföra ensam och göra något styft af.

Reste derpå med fru till familistèren i Guise att beskrifvas i Politiken.

Plan att begrafva oss i tyska Schweiz såsom det billigaste i Europa strandade på respengar.

Det var skada, ty Frankrikes luft är alldeles för brännande för mig och grannskapet af det stora Babylon retar och retar, både till angrepp och beundran.

Jag ser nog att nöden drar mig till att inskränka mig till artistisk verksamhet, bara jag fick försvinna från denna vulkaniska grund, der frågorna spraka som eldbränder omkring en.

Under nuvarande förhållanden ser jag ingen möjlighet få ut julbok.

Pjes hatar jag.

Men återkommer nog till Sommarminnena då jag snart sagt ut allt hvad jag har att säga i frågorna.

Till dess farväl igen så länge.

Vänskaps. Högaktningsf.

August Strindberg.

No comments: